Praktisk information for virksomheder der deltager i SMAG på Anneberg
Tak fordi du er en del af Smag på Anneberg 2025
Kære dig, der skal være vært, når vi sammen forvandler Anneberg Kulturpark til én stor madoplevelse under madfestivalen Smag på Anneberg den 13. - 15 juni 2025. Her får du en aktørhåndbog, hvor vi har samlet alverdens praktiske informationer om madfestivalen.
FAKTA OM SMAG PÅ ANNEBERG
Festivalen afholdes fredag 13. juni til søndag 15. juni i Annebergparken, Nykøbing Sjælland.
Det er meningen, at SMAG på Anneberg skal være en årligt tilbagevendende begivenhed, der vil samle Danmarks madprofessionelle og madinteresserede fra hele landet. Programmet består af mere end 100 oplevelser - fra debatter og samtaler til madskoler, workshops, sanketure, spiseoplevelser og et stort madmarked.
HER KAN DU FØLGE SMAG PÅ ANNEBERG
Se programmet her
Se eventet på Facebook her
Følg Anneberg Kulturpark på Instagram her
Hvis du har spørgsmål forud for din deltagelse kan du skrive til os på info@visitodsherred.dk
ÅBNINGSTIDER FOR PUBLIKUM
Fredag 13. juni kl. 15.00-02.00
Åbning af festival, langbordsmiddag, streetfood (åben 15-20), musik med mere. Markedsboder er ikke åbnet endnu.
Lørdag 14. juni kl. 08.00-02.00
Markedsboder m.m. har åbent kl. 11.00-16.00. Herudover er der morgenjazz fra klokken 8 og om aftenen også fuldt program, blandt andet med en gratiskoncert med Marie Key. Streetfood er åben fra 11-20.
Søndag den 15. juni kl. 08.00 – 17.00
Dagens hovedaktivitet er restaurantkonkurrence fra den store scene. Herudover er, stande, madboder m.m. åbne kl. 11.00-16.00. Streetfood er åben 11-16.
Du kan se det fulde program for SMAG på Anneberg lige her
ENTRÉ & BILLETTER TIL PUBLIKUM
Det er gratis at deltage SMAG på Anneberg (ingen entrébillet), men det er muligt at købe spise-
oplevelser og oplevelser.
Herudover koster parkering for festivalens gæster 100 kr. – denne kan bookes forud på Anneberg Kulturparks website.
ADRESSE
SMAG på Anneberg finder sted i Anneberg Kulturpark, Nykøbing Sjælland.
PARKERING
Standholdere samt VIP-partnere tilbydes parkeringsmulighed. Ved ankomst til porten til Anneberg skal du blot oplyse, hvilken rolle du har på festivalen. Besøgende parkerer uden for området.
Aktørparkering findes ved at indtaste adressen: Annebergparken 39m, 4500 Nykøbing Sjælland
GET IN OG GET OUT AF SCENERNE
Særligt for deltagere i indslag og optrædende på scenerne.
Der er afsat 15 minutter mellem sceneindslag til at ordne lyd og klargøre scenefaciliteterne. Der er sceneansvarlige på begge scener, der tager imod og hjælper med klargøring og afslutning af hvert sceneindslag. Har du et sceneindslag eller skal være en del af et, skal du møde ind 20 minutter før ved scenen. På den måde hjælper du med, at de programsatte tider overholdes.
Det er tilladt at medbringe roll-ups, skilte og lignende, som kan stå på scenen under indslaget. Disse skal fastgøres forsvarligt af aktøren selv. Der må ikke hænges bannere op.
Der sendes beskrivelse af alle scener inklusiv billeder og udstyr ud til de deltagende gæster og debattører på scenerne.
STREET FOOD
Opstilling af street food sker i streetfoodområdet. Der gælder samme krav som for boder med el og vand. Man har selv ansvaret for at opfylde vandtanke. Se nedenfor.
BØRNEOMRÅDE
Børneområdet er placeret bag hovedbygningen (Kunstnerfløjen). De bemandede åbningstiderne er 10:00 - 17.00 lørdag og søndag.
MARKEDSBODER
Der er adgang til SMAG på Anneberg for aktører i stande/markedstelte på datoerne nedenfor.
Som aktør skal I møde op med jeres ting på den plads, I har fået tildelt. Info bliver tilsendt pr. mail.
Bemærk: onsdag kun opstilling af streetfood
Festivalen stiller en bod med faciliteter til rådighed. Det fremgår af din tilmelding, hvad du har bestilt af tilkøb, når det drejer sig om indretning, vand, strøm osv.
Tjek venligst i god tid, at alt er, som det skal være. Hvis du kører bil ind til dit telt, skal denne være ude senest 45 minutter før pladsen åbner - der må ikke være biler på pladsen, når vi åbner. Kørsel på pladsen skal begrænses i videst muligt omfang.
Adgang til opsætning, opfyldning, renholdelse på Festivalpladsen
Onsdag 11. juni kl. 14.00 – 19.00 (Kun Street food)
Torsdag 12. juni kl. 12.00 – 19.00
Fredag 13. juni kl. 12.00 – 14.30
Lørdag 14. juni kl. 07.00 – 10.00
Søndag 15. juni kl. 07.00 – 10.00 (Kun opfyldning af varer)
Vær opmærksom på, at pladsen skal være klar og ryddet for affald, emballage og lignende senest fredag kl. 15:00, inden festivalen åbner.
NEDPAKNING AF FESTIVALEN
Søndag kl. 16:00 går vi i gang med at pakke sammen. Det er ikke tilladt at pakke ned før lukketid. Overtrædelse af denne regel medfører yderligere fakturering. Tirsdag kl. 12:00 er al nedpakning afsluttet, og materiel skal være afhentet.
Krav til nedpakning
Alle sørger for at aflevere det lejede område i samme stand, som det blev udleveret.
Eventuel oprydning/reetablering efter festivalens afslutning vil blive viderefaktureret.
LEVERING AF VARER
SMAG på Anneberg står ikke til rådighed for vareleveringer. Stadeholdere skal selv være til stede ved levering af materialer, varer eller andet. SMAG på Anneberg kan ikke tage imod varer. Levering af varer med bil skal ske i samme tidsrum som opsætningstiderne.
AFHENTNING AF VARER
Varer der skal retur (på paller/i kasser) skal afhentes inden tirsdag d. 17. juni kl. 12:00.
SALG AF PRODUKTER
Aktører har lov til at sælge produkter fra deres stand. Sortimentet skal godkendes af SMAG på Anneberg. Aktører må ikke sælge mad og drikke til konsumering på pladsen. Det vil sige, at madvarer skal sælges i emballage og drikkevarer skal sælges uåbnet og ikke-afkølet medmindre andet er aftalt.
OPHÆNGNING AF PLAKATER/BANNERE
I må gerne ophænge plakater og bannere i jeres stand. Medbring selv snore og strips til ophængning. I må ikke bruge tape, gaffatape eller elefantsnot til at hænge materialer op med, da det sætter lim og mærker på telte og vægge. Der må ikke sømmes noget fast i det lejede udstyr. Alle bannere og skilte skal være inde i selve standen og må ikke stå udenfor.
FRISER PÅ TELTE
Alle aktører, der lejer et telt, får opsat et frise/topbanner med den tekst, I har angivet ved tilmelding til SMAG på Anneberg. Banneret er produceret af SMAG på Anneberg. Dette giver et ensartet udtryk til pladsen.
RENGØRING
Aktører er selv ansvarlige for løbende rengøring af egne stande, podier, montre osv. SMAG på Anneberg sørger løbende for, at der er ryddet og rengjort på alle fællesområder.
AFFALD
I SMAG på Anneberg arbejder vi på at minimere vores affald så meget som muligt. Det er derfor meget vigtigt for os, at alting bliver sorteret korrekt, så vi kan genanvende og genbruge så meget, som overhovedet kan lade sig gøre. Vi opfordrer jer til at sortere i alle fraktioner, da korrekt sorteret affald kan genbruges. Vær opmærksom på, at kun 100 % korrekt sorteret affald kan genanvendes.
Er du i tvivl om sorteringen, så brug hellere containerne til Småt Brændbart, så vi undgår at forurene de øvrige fraktioner – én forkert ting kan betyde, at hele containerens indhold ikke kan genbruges.
I skal hjælpe os med at sortere jeres affald korrekt i følgende fraktioner:
Madaffald/Bio, pap, papir, glas, metal, plast, fritureolie og småt brændbart/restaffald (inkl. beskidt pap og papir, kaffekopper og isbægere).
Vi opfordrer til, at I udelukkende benytter de anviste containerne og ikke de eksisterende skraldespande på pladsen, som gæsterne benytter.
I skal selv medbringe en affaldsspand, som kan stå i jeres telt til restaffald/småt brændbart.
OVERSKUDSVARER
Nonprofitorganisation Madbanken vil aftage alle overskudsvarer, der måtte være tilovers efter festivalen. Både råvarer og non-food. De overskydende varer bliver afhentet af frivillige fra organisationen og videregivet til familier i lokalområdet.
Information om hvor overskudsvarer placeres, kommer på et senere tidspunkt. SMAG på Anneberg sørger for, at det bliver afhentet.
BETALING, KONTANTER OG KORT
Ifølge kontantloven er det et krav, at alle der sælger varer/produkter skal kunne tage imod kontanter. Derfor skal alle aktører medbringe byttepenge. Herudover skal det også være muligt at betale med enten mobilepay eller betalingskort i alle stande og madboder.
BEMANDING AF STANDE / MARKEDBODER
Det er et krav, at standen er bemandet i hele den officielle åbningstid, medmindre andet er aftalt med SMAG på Anneberg. Udenfor åbningstid skal I selv sørge for at markedsteltet lukkes hele vejen rundt.
BAGKØKKEN
Der er adgang til et bagkøkken, hvor der kan foretages opvask og klargøring.
Der er ikke udarbejdet en opvaskeplan – I står selv for at transportere jeres service til og fra opvask og for selve opvasken.
ELKABLER
SMAG på Anneberg sørger for el til standen, hvis det er forudbestilt.
• SMAG på Anneberg sørger for at føre el hen til standen, men I skal selv trække forlængerled ning til de enkelte strømkilder.
• Vi anbefaler, at I selv medbringer forlængerledninger på 2 meter eller mere.
• For at sikre at pladsen har den nødvendige strøm, og at vi ikke udsættes for strømafbrydelser undervejs til gene for alle jer og for publikum, har vi brug for:
• Medbring kun de strømførende apparater, som kan dækkes af med den strømpakke I har bestilt. Kontakt os, hvis I har behov for at medbringe andet end det, I allerede har oplyst.
• Alle jeres strømførende apparater skal være udstyret med et ben til jordforbindelse (i alt tre ben). Hvis stikket ikke er udstyret med tre ben, kan I købe en såkaldt Schuko-adapter. Det gælder dog ikke for computere, mobilopladere, dankortterminaler og skærme.
GAS OG VARMEKILDER
Hvis I tilbereder mad over varmekilder (kogeplade, grill, gasblus, ovn) på jeres stand, er det vigtigt, at I har oplyst os om det i tilmeldingsformularen. Det er obligatorisk, at I har en skumslukker og et brandtæppe på standen. I skal selv medbringe slukningsudstyr, og det er vigtigt, at det er godkendt.
Hvis varmekilden i standen er gas, er det påkrævet, at der laves et gastjek faciliteret af SMAG på Anneberg, Her gennemgås og godkendes gasinstallation, inden festivalen åbner. Koordineringen af gastjekket, står SMAG på Anneberg for, men aktøren afholder selv udgiften på 550 kr. Man skal stå klar i sin stand til gas- og brandtjek fredag d. 13. juni kl. 14.00. Eventuelle gasflasker skal være i standen i tide til gastjek, men må ikke være tilsluttet, før gastjekket er gennemført.
VAGT
Der er vagt på pladsen om natten fra fredag aften til søndag morgen. Vagten er tilstede kl. 22.00 - 07.00 og runderer mellem boderne og overnatningsfaciliteterne.
Man har selv ansvaret for at sikre sine ting mod tyveri uden for åbningstid. Fjern derfor for en sikkerheds skyld værdigenstande som computere, tablets, skærme, køkkenudstyr og andet af større værdi fra standen om natten.
SMAG på Anneberg holder opsyn, men bærer intet ansvar ved tyveri eller hærværk.
KONTAKT
Ved ankomst udleveres telefonnummer på relevant kontaktperson. Der vil ligeledes være en pladsmand, der har det overordnede overblik over pladsen.
Hvis du har spørgsmål forud for din deltagelse kan du skrive til os på info@visitodsherred.dk
TRANSPORT
På SMAG på Annebergs hjemmeside kan du læse om, hvordan du kommer til Nykøbing Sjælland med tog eller bil.
BRAND OG FLUGTVEJE
Følgende regler skal overholdes:
• Brand- og flugtveje må ikke spærres
• Brand- og elskabe må ikke skjules eller beklædes
• Alt letantændeligt materiale som opstilles på pladsen, skal være brandimprægneret
• Brug af åben ild må ikke finde sted uden forudgående aftale med aktøren, som er ansvarlig for brandgodkendelse
• Der må ikke placeres udstillingsgenstande i gangarealer
I forbindelse med varmekilder (kogeplader, grill m.m.) skal der være korrekt brandmateriel til stede. Det betyder, at alle steder med en varmekilde som udgangspunkt skal have en pulverslukker og et brandtæppe i umiddelbar nærhed.
Der må ikke bruges åben ild eller gas medmindre der foreligger en skriftlig aftale og godkendelse af SMAG på Anneberg.
FØRSTEHJÆLP
Der vil være samaritstation og førstehjælp inklusive hjertestarter i bygningen Annebergparken 28C lige til højre for den store scene.
Personalet ved scenerne er instrueret i at tilkalde hjælp i tilfælde af uheld. Øvrige skader henvises til egen læge, Lægevagten eller skadestue (efter aftale med Lægevagten).
Skulle det blive nødvendigt at tilkalde en ambulance, skal man ringe på telefon 1-1-2 samt informere om, hvor man er lokaliseret samt informere pladsmanden.
Fødevarehygiejne
EGENKONTROL OG HYGIEJNEANBEFALINGER
Det er i alles interesse, at vi får en fødevaresikker festival, og at der ikke er nogen, der bliver syge. Derfor har vi alle et fælles ansvar for, at hygiejnen er i top.
Der stilles ikke samme krav til midlertidige arrangementer, men vi beskriver her, hvilke forventninger og krav, der vil være til alle aktører, der håndterer eller behandler fødevarer på SMAG på Anneberg. Det er i henhold til de normale anbefalinger og retningslinjer fra Fødevarestyrelsen.
Det er altid fødevarevirksomhedens ansvar at sikre, at fødevarerne behandles hygiejnisk forsvarligt. Det vil sige, at maden ikke må indeholde skadelige stoffer, sygdomsfremkaldende bakterier, virus eller parasitter, og at alt foregår hygiejnisk forsvarligt. Brug gerne egne risikoanalyse/haccp samt egenkontrolskema tilpasset til arrangementet.
Virksomheder under bagatelgrænsen behøver ikke være registrerede hos Fødevarestyrelsen, så de specifikke krav til indretning og drift gælder ikke. Som virksomhed er du dog stadig ansvarlig for, at maden ikke gør forbrugerne syge, og at fødevarerne behandles hygiejnisk forsvarligt. Det er ligeledes fødevarevirksomhedens ansvar at sikre sporbarhed og vide, hvor råvarerne/fødevarerne kommer fra.
DE VIGTIGE HYGIEJNEREGLER
Vi forventer efterlevelse af følgende regler:
• Alt skal foregå hygiejnisk forsvarligt – spiseklare og rå fødevarer skal holdes adskilt, lige som grønt skal adskilles fra kød, osv.
• Vask hænder ofte og brug rene handsker. Der er håndvask tilgængelig i bagområdet.
• Brug altid redskaber og ikke dine fingre, når du skal smage på maden.
• Varer skal stå tørt, væk fra sollys, ikke på jorden og på køl/frost, hvor der er krav om det. Varer må ikke oplagres udendørs på ikke-skadedyrssikrede områder.
• Brug handsker ved udportionering og håndtering af uindpakkede varer.
• Har du sår, rifter, løbende næse eller diarre, må du ikke lave eller servere mad.
• Har du rørt ved penge, må du ikke røre ved uindpakket mad, før du har vasket hænder eller har sikret hygiejnen via handskeskift.
• Rengør altid når du skifter produktion eller ved håndtering af forskellige fødevarer. F.eks. skal kød og grønt holdes adskilt.
• Flader rengøres ofte – mindst hver 3. time. Brug rene klude. Flader, redskaber og skærebrædder, der er i kontakt med letfordærvelige fødevarer, skal desinficeres.
• Fisk og skaldyr må opbevares ved max. 2 grader.
• Andre kølekrævende råvarer må opbevares ved max 5 grader.
• Frostvarer skal opbevares ved min. -18 grader.
• Opvarmede fødevarer skal nå en temperatur på min. 75 grader.
• Varmeholdning af fødevarer skal være på min. 65 grader.
• Ved kølekrævende varer gælder 3 timers-reglen – både ved salg og smagsprøver. Dette skal styres/kontrolleres. Sæt klokkeslæt.
• Råvarer på køl har køkultur – først ind, først ud.
• Det anbefales, at man tager håndsprit med, da håndhygiejne er vigtigt, specielt med mange mennesker samlet.
RETNINGSLINJER FOR FÆLLESFACILITETER
Såfremt man har booket plads i de fælles kølecontainere, vil dokumentation og overholdelse i forhold til egenkontrol på temperatur varetages af dig som aktør. Kølerne vil være på max 2 grader. SMAG på Anneberg foretager løbende kontrol af temperatur.
Det er aktørens ansvar, at:
• Spiseklare og rå fødevarer holdes adskilt
• De forskellige fødevarekategorier (fisk, kød, grønt osv.) holdes adskilt
• Fødevarerne er løftet fra gulvet
• Fødevarerne står tørt og tildækket
• Der er orden i kølecontaineren, så vi undgår krydskontaminering
• Dørene åbnes så kort tid som muligt, så temperaturen holdes nede
OPSAMLING – DE VIGTIGSTE INDSATSER
Retningslinjer for adfærd
• Det er vigtigt at alle, der arbejder på standen, kender til god hygiejnepraksis
• Det er den enkelte aktør, der har ansvaret for, at egenkontrollen bliver overholdt
• Vi anbefaler, at I gennemgår jeres procedurer for hygiejne, før I stiller op på SMAG på Anneberg
Rengøring
• Hvad skal gøres før, under og efter service?
• Hvordan sikres det, at der er rent ved og omkring standen?
• Hvordan holdes fade, redskaber osv. rene (desinficeres efter opvask/vaskes i maskine ved 80 grader)?
• Er de nødvendige klude, viskestykker m.m. tilgængelige?
Personlig hygiejne
• Hvilken beklædning skal benyttes?
• Er håndvask og håndsprit tilgængeligt?
• Skal der bruges handsker?
• Er proceduren ved sår, rifter og dårlig mave kendt af alle medarbejdere?
Opbevaring
• Er den nødvendige køle-/frysekapacitet tilgængelig i forhold til sortimentet?
• Er faciliteterne i orden, så alle fødevarer bliver hævet fra gulvet?
• Procedurer der sikrer, at smagsprøver/salgsvarer overholder 3-timers reglen.
Såfremt I har en risikoanalyse/haccp og en tilpasset egenkontrol, der er relevant i forhold til arrangementet, kan det naturligvis også benyttes på SMAG på Anneberg.